• امروز : پنج شنبه - ۶ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 26 December - 2024
2

واردات خودروهای کارکرده به کشور سخت‌تر شد

  • کد خبر : 3148
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۴۵
واردات خودروهای کارکرده به کشور سخت‌تر شد
آیین‌نامه ضوابط و شرایط واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی، هیبریدی و پلاگین هیبرید در هفته جاری ابلاغ شد. اما در آیین‌نامه صحبتی از واردات خودرو‌های نو و بنزینی به میان نیامده است. حال باید دید علت اشاره نشدن به واردات خودروهای نو و کارکرده بنزینی در این ایین‌نامه چیست؟

به گزارش گذراقتصاد، چهارم آذرماه دولت آیین‌نامه جدید واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی و هیبریدی را منتشر کرد. در این آیین‌نامه شروط واردات انواع خودرو مطرح شده اما ابهاماتی هم در این آیین‌نامه وجود دارد. حال سوال اینجاست که ضوابط و شرایط واردات خودرو چیست و چه ابهاماتی در این آیین‌نامه وجود دارد؟

شرایط و ضوابط تازه‌ای برای واردات خودرو ابلاغ شده است. بر اساس این مقررات، تأمین ارز برای واردات خودرو از محل صادرات کالا و خدمات و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی، با اولویت حمل و نقل عمومی انجام خواهد شد.

نکته قابل توجه در این آیین‌نامه، شرایط سختگیرانه برای ورود خودروها به کشور است.

خودروهای وارداتی باید کمتر از پنج سال سن و کارکردی زیر ۸۰ هزار کیلومتر داشته باشند. همچنین، ترخیص خودرو از گمرک بدون ثبت سفارش قبلی به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود و در صورت تخلف، خودرو باید ظرف یک ماه به کشور مبدأ بازگردانده شود.

در بخش استانداردهای فنی، آیین‌نامه جدید راه را برای واردات خودروهای معتبر از کشورهای مختلف باز کرده است. خودروهایی که دارای تأییدیه‌های بین‌المللی همچون ایمارک اروپا، استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس (GCC)، تأییدیه چین (CCC) و یا گواهی اوراسیا (EAC) باشند، امکان ورود به کشور را خواهند داشت. علاوه بر این، برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کره‌ای نیز در لیست مجاز قرار گرفته‌اند.

سازمان ملی استاندارد ایران مسئولیت ارزیابی نهایی این خودروها را بر عهده خواهد داشت و تمامی واردات باید از طریق بررسی مدارک و بازرسی فیزیکی مورد تأیید این سازمان قرار گیرد.

در این مصوبه مسئولیت‌های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودروهای وارداتی برعهده وارد‌کنندگان قرار داده شده است. علاوه بر این، حداکثر ارزش خودروهای وارداتی نو ۴۰ هزار یورو و حداکثر ارزش خودروهای وارداتی کارکرده ۲۰ هزاریورو تعیین شده است.

دولت همچنین واردات خودروهای فرمان راست را ممنوع اعلام کرده و تأکید کرده است که باتری‌های مورد استفاده در این خودروها باید از نوع لیتیوم-یون باشد. واردکنندگان حقوقی موظفند گارانتی باتری‌های خودروهای مذکور را برای مدت حداقل ۵ سال یا کارکرد یکصد هزار کیلومتر ارائه دهند.

واردات خودروی نو و کارکرده هیبریدی و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است و حداکثر حجم موتور احتراقی برای خودروهای بردافزا یا ای آر ای وی ۱۵۰۰ سی سی اعلام شده است.

در زمینه ارزیابی عمر باطری، برقراری قابلیت حداقل ۷۵ درصد پیمایش اولیه با یک بار شارژ کامل برای خودروهای برقی و حداقل ۶۰ کیلومتر برای خودروهای هیبریدی و پلاگین با استفاده تنها از موتور برقی الزامی است. همچنین، بازده موتور الکتریکی خودروهای برقی در حالت نو باید حداقل ۸۵ درصد باشد و اجرای دقیق این مقررات به عهده شرکت‌های واردکننده واگذار شده است.

آیین‌نامه قابل تغییر است

درباره آیین‌نامه خودرو‌های وارداتی جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، عنوان کرد: آیین‌نامه خودرو‌های نو و کارکرده در چند روز گذشته ابلاغ شد. همچنین بارها تأکید شده که آیین‌نامه‌ها قابل تغییر هستند. به طور مثال در دولت جدید هم اصلاحاتی در این آیین‌نامه صورت گرفته است.

ابهامات آیین‌نامه جدید

رشیدی کوچی درباره ابهامات این آیین‌نامه عنوان کرد: یکی از ابهامات این آیین‌نامه، درباره خودرو‌های نو و کارکرده بنزینی هستند. چراکه در این آیین‌نامه فقط به حودروهای برقی، هیبریدی  و پلاگین هیبرید اشاره شده است. با پیگیری‌های انجام‌شده به نظر می‎‌رسد که این امر سهوی بوده و اصلاح خواهد شد.

وی درباره نکات مثبت این آیین‌نامه توضیح داد: یکی از نکات مثبت این آیین‌نامه این است که خودرو‌های کارکرده تا سقف ۲۰ هزار یورو و همچنین با سن  پنج سال و کارکرد ۸۰ هزار کیلومتر می‌توانند وارد کشور شوند. همچنین اشخاص حقیقی هم می‌توانند واردات خودرو انجام دهند.  علاوه بر این، ارز صرفا ارز بانک مرکزی نیست و از ارز با منشا خارجی هم می‌توان استفاده کرد.

او درباره تأثیر این آیین‌نامه بر بازار خودرو تصریح کرد: یکی از شروط تأثیرگذاری این آیین‌نامه، اجرای درست آن است. اگر سخت‌گیری‌های بانک مرکزی بر بحث ارز، گمرک بر بحث ترخیص و … کمتر باشد، قطعا این آیین‌نامه تأثیرگذار خواهد بود.

براساس این گزارش، آیین‌نامه مذکور ابهاماتی دارد که دولت باید در راستای رفع این ابهامات اقدام کند. همچنین این آیین‌نامه نکات مثبتی هم دارد که اگر به درستی اجرا شود، قطعا می‌تواند تأثیرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد.

کد شما در این بخش

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.