• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
2

سازمان تجارت جهانی و الزامات آن بر اقتصادها

  • کد خبر : 805
  • 07 فوریه 2023 - 17:48
سازمان تجارت جهانی و الزامات آن بر اقتصادها
بارها از روابط میان کشورها و تعرفه‌های پایین اقتصادی میان آنها شنیده‌ایم که مشوق تجارت بین کشورهاست. در این میان معمولا سخن از سازمانی به میان آمده که چنین روابطی را مدیریت می‌کند. سازمان تجارت جهانی چیست و چرا باید به عضویت در آن بیاندیشیم؟

موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت که به اختصار گات (GATT) نامیده می شود، معاهده ای بین المللی است که با هدف گسترش تجارت بین کشورهای عضو به وجود آمده است.

تحولات چشمگیر در اقتصاد جهانی نیز متاثر از مذاکرات بین المللی مربوط به گات می باشد. هشتمین دور این مذاکرات که به مذاکرات دور اروگوئه مشهور است، منجر به تشکیل سازمان تجارت جهانی (WTO) شد، البته بایستی توجه داشت که در عین حال که پیوندهایی بین GATT و WTO وجود دارد، ولی نمی توان از WTO به عنوان GATT سابق یاد نمود، زیرا تفاوت های حقوقی، سیاسی و اقتصادی زیادی بین GATT و WTO وجود دارد، که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

هم اکنون WTO از اهمیت زیادی در صحنه تجارت بین المللی برخوردار است به طوری که عملکرد آن بر زندگی تمامی مردم جهان از جمله ایران تاثیر می گذارد.

داستان از بعد جنگ جهانی دوم به بعد آغاز می‌شود. پس از این جنگ خرابی‌های بسیار به بار آمده بود و فقر سایه‌ خویش را بر گستره‌ ملت‌های مختلف در جای جای دنیا پراکنده بود. در این فضا تنفر، درد و رنج پا می‌گرفت و موج می‌زد. از سمتی دیگر، جریانی چپ‌گرا و افراطی در جهان حاکم بود از دوگانه‌ای اهریمنی میان سرمایه‌داران و کارگران صحبت می‌کرد.

مضاف بر این، جهان سرمایه‌داری در حال بازسازی خود از جنگ و ساخت دنیایی نوین بود. علم اقتصاد آن زمان بر این نکته آگاه بود که یک کشور نمی‌تواند به تنهایی در عرصه اقتصاد کالاهایی رنگارنگ و با کیفیت بالا تولید کند و سیستمی لازم بود که در آن به تقسیم کار میان کشورها پرداخته و هر کشور براساس برتری‌های خود در آن به مشارکت بپردازد.

در نتیجه این فشارهای اقتصادی و سیاسی برای همکاری و زدودن فقر بود که همکاری‌های بین‌المللی شکل گرفت و یکی از برجسته‌ترین فرم‌های این همکاری موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (GATT) بود.

کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.