• امروز : پنج شنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 4 December - 2025
0

صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری محصولات شیلاتی در هفت ماه سال جاری/تمرکز بر پرورش ماهی در دریا

  • کد خبر : 3754
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۹:۵۸
صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری محصولات شیلاتی در هفت ماه سال جاری/تمرکز بر پرورش ماهی در دریا
رئیس سازمان شیلات ایران، در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی‌گیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته،گفت: ارزش محصولات صادراتی در هفت ماه اخیر بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بوده و امیدواریم با برداشت مزارع میگو، این رقم به شکل بهتری افزایش یابد، زیرا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد میگو صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گذر اقتصاد؛ حمزه رستم‌پور، رئیس سازمان شیلات ایران، در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی‌گیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته، به تشریح دستاورد‌های اخیر و چشم‌انداز این حوزه پرداخت.

رکورد‌های صید و نقش مهارت صیادان

رستم‌پور با اشاره به دستاورد های یک شناور صید در آب‌های دور، گفت: شناوری با ظرفیت ۱۶۱ تن، که کاملاً پر بود، نیمه دوم مرداد ماه برای صید به دریا رفت و ۱۶۰ تن ماهی با خود آورد. دلیل این موفقیت، صرفاً مهارت صیادان ما و زیرساخت‌هایی است که شیلات در آب‌های دور فراهم کرده است. این یک رکورد صید در آب‌های دور بود که متأسفانه آن‌طور که باید در رسانه‌ها منعکس نشد.

رشد چشمگیر بخش خصوصی و توسعه دریا محور

رئیس سازمان شیلات با تأکید بر نقش محوری بخش خصوصی، تصریح کرد: حسن شیلات در این است که ۹۹ درصد کار دست بخش خصوصی است؛ نیاز ما چندان زیاد نیست، بلکه صرفاً باید موانع را برطرف کنیم و برایشان مشکل‌ساز نشویم. این بخش خصوصی، پشتوانه امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی ماست، آن چیزی که امروز در این نمایشگاه می‌بینید، صرفاً تولید ماهی نیست، بلکه اقتصاد و فرهنگ است.

رستم‌پور در ادامه به تنوع فرهنگی اشاره کرد: ما در جزیره هنگام، جامعه صیادی خانم داریم که در هیچ جای دنیا نظیر ندارد؛ تعاونی تشکیل داده‌اند، خودشان صید می‌کنند و همزمان گردشگری بومی را نیز توسعه داده‌اند.

تمرکز بر پرورش ماهی در دریا و افزایش زیرساخت‌ها

رئیس سازمان شیلات عنوان کرد: یکی از اولویت‌های سازمان، حرکت از توسعه خشکی‌محور به سمت پرورش ماهی در دریا بوده است.

وی افزود: ما در سال جاری، شش مرکز تکثیر بچه ماهی را به چهار مرکز قبلی اضافه کردیم که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند، چرا که یکی از چالش‌های اصلی در این حوزه، تأمین بچه ماهی (که بخشی وارداتی بود) محسوب می‌شد.

وی ابراز امیدواری کرد: تولید در حوزه پرورش ماهی در دریا امسال نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد و هدف‌گذاری ما رسیدن به ۱۰ هزار تن تولید است.

صادرات و استراتژی قیمت‌گذاری

در حوزه صادرات، رستم‌پور گفت: ارزش محصولات صادراتی در هفت ماه اخیر بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بوده و امیدواریم با برداشت مزارع میگو، این رقم به شکل بهتری افزایش یابد، زیرا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد میگو صادر می‌شود.

در پاسخ به سؤالی درباره قیمت‌گذاری و تأثیر صادرات بر سفره مردم، وی تأکید کرد: ما در شیلات قیمت تعیین نمی‌کنیم؛ عرضه و تقاضا حاکم است. اما باید توجه داشت که اگر ماهی صادر می‌شود، در عوض ارز وارد کشور می‌شود که صرف تأمین نهاده‌های تولید می‌شود. ما در ماهی تنوع قیمت داریم؛ از ماهی‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی تا نمونه‌های گران‌تر. تنوع پروتئینی و ارزش غذایی ماهی‌های گرمابی حتی از برخی محصولات گران‌قیمت بیشتر است.

رئیس سازمان شیلات در پایان افزود: قبول دارم که با افزایش تولید، قیمت کاهش پیدا می‌کند و همزمان باید هزینه تولید را پایین بیاوریم. نکته مهم، فرآوری است؛ اگر روی فرآوری کار کنیم، ارزش غذایی حفظ شده و هزینه تولید کاهش می‌یابد.

کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.