• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
0

زیان ۶۹ میلیون تومانی ایران خودرو با تولید هر دستگاه اتومبیل

  • کد خبر : 2744
  • 30 ژوئن 2024 - 11:06
زیان ۶۹ میلیون تومانی ایران خودرو با تولید هر دستگاه اتومبیل
صورت‌های مالی سالانه ایران خودرو در سال 1402 منتشر شد و تنها یک خبر را مخابره کرد؛ آن هم مرتفع‌تر شدن کوه زیان انباشته این شرکت بود.

به گزارش گذر اقتصاد، بررسی گزارش ۱۲ ماهه بزرگ‌ترین خودروساز ایران نشان می‌دهد، ایران خودرو در سال گذشته توانسته ۵۳۷ هزار و ۷۳۶ دستگاه محصول را در این سال تولید کند. همچنین ۵۳۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه نیز در این سال به فروش رسیده که درآمد ۲۵۴ همتی را برای ایران خودرو رقم زده است.

گفتنی‌ است این عدد در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۸ همت ثبت شده بود. با این حساب باید گفت درآمد ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است. اما این موضوع نتوانست رقم زیان خالص ایران خودرو را در سال ۱۴۰۲ کاهش دهد.

هزینه‌های تولید ایران خودرو افزایش یافت

طبق صورت‌های مالی ایران خودرو، این شرکت در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۹٫۴ درصدی «بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته» مواجه شد و این عدد از ۲۰۸٫۶ همت در سال ۱۴۰۱ به ۲۶۹٫۹ همت در سال ۱۴۰۲ رسید. همان‌طور که مشخص است رقم بهای تمام‌شده ایران خودرو از درآمد آن بیشتر بوده است. با این حساب باید گفت ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز مانند پنج سال گذشته زیان‌ده بوده و به رقم زیان انباشته شرکت افزوده شده است.

همچنین هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی ایران خودرو نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۴۰ درصدی همراه شد و به ۱۰ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان رسید. این روند در خالص سایر هزینه‌های عملیاتی ایران خودرو نیز دیده شد و در نهایت زیان عملیاتی ایران خودرو را حدود ۱٫۲ درصد افزایش داد.

افزایش بیش از ۲ برابری هزینه‌های مالی ایران خودرو

علاوه بر رشد هزینه تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ هزینه‌های مالی شرکت نیز در این سال بیشتر از دو برابر سال ۱۴۰۱ ثبت شده و به بیش از ۹ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان رسیده است. این روند زیان خالص ایران خودرو را به بیش از ۳۷ همت رساند. رقمی که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

برای درک بهتر این عدد باید گفت ایران خودرو به ازای تولید هر خودرو حدود ۶۹ میلیون تومان زیان می‌سازد.

زیان انباشته ایران خودرو به ۱۱۱ همت رسید

همان‌طور که گفته شد ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز نتوانست به سود برسد و زیان خالص ۳۷ همتی را به ثبت رساند. این عدد زیان انباشته ایران خودرو را بالا برد و به بیش از ۱۱۱ همت رساند. با توجه به تمامی موارد ذکرشده بعید است ایران خودرو در آینده نزدیک و با سیاست‌های کنونی به سود برسد و زیان انباشته خود را پایین بیاورد.

کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.