• امروز : چهارشنبه - ۷ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 November - 2024
0

حضورکمرنگ ایران در ۵۰ نمایشگاه ارائه محصولات فرهنگی/ضرورت فرهنگ سازی توسعه محصولات فرهنگی صادرات محور

  • کد خبر : 3145
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۳۷
حضورکمرنگ ایران در ۵۰ نمایشگاه ارائه محصولات فرهنگی/ضرورت فرهنگ سازی توسعه  محصولات فرهنگی صادرات محور
مسئول عربی، آفریقایی حوزه هنری  تاکید کرد: فرهنگ سازی و ارائه فرهنگ ایرانی با توسعه ابزارها و محصولات فرهنگی - ایرانی باید هر چه سریعتر انجام بگیرد.

به گزارش خبرنگار گذراقتصاد، نشست ظرفیت های صادراتی صنایع خلاق امارات با حضور کارشناسان و فعالان صادرات صنایع خلاق با عنوان تجربه نگاری حضور در نمایشگاه بین المللی گس دوبی  در مرکز نوآوری فرهنگی امید(حوزه هنری کودک و نوجوان) و در محل کارستان بهارستان برگزار شد.

در این نشست احمد طرفی، مسئول عربی، آفریقایی حوزه هنری، گفت: کارگروه عربی و عراق طی دو سال گذشته در حال پیگیری اتفاقات خوب در زمینه صادرات است.مباحث سیاسی و اجتماعی در خصوص صادرات محصولات فرهنگی نقش مهمی دارد.

طرفی با بیان اینکه فرهنگ زندگی در حوزه خوراک، البسه و سایر موضوعات فرهنگی در برخی کشورها مانند دوبی از سال ۲۰۰۰تا کنون تحول جدی را تجربه کرده است، گفت: اقتصاد، سیاست و سایر بخش های جوامع به توسعه و گسترش فرهنگ حتی به برون از مرزهایشان ارتباط دارد. تمام بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران نیز مانند سایر کشورها وابستگی شدید به فرهنگ و ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی دارد.

مسئول عربی، آفریقایی حوزه هنری ادامه داد: فرهنگ سازی و ارائه فرهنگ ایرانی با توسعه ابزارها و محصولات فرهنگی – ایرانی باید هر چه سریعتر انجام بگیرد موضوعی که با تسریع بخشی سایر کشورهای عربی مانند دوبی، هنوز ایران نتوانسته به شرایط حضور در رویدادهای بین المللی فرهنگی و صادرات محصولات فرهنگی برسد.

شناسایی و صادرات ظرفیت های تولید و محصولات تعلیم و تربیت 

در ادامه این نشست صادق ذوفن، کارشناس بخش صادرات محصولات فرهنگی و فعالال این حوزه، گفت: حمایت از تولیدکنندگان و صادرات محصولات داخلی از اولویت هاست. ۵۰ رویداد در این زمینه مورد توجه است  که ایران با توجه به مشکلات تحریم و عدم فرهنگ سازی در بین تولید کنندگان محصولات فرهنگی حضور کمرنگی برای مشارکت و حضور در این نمایشگاه ها دارد.چراکه در حوزه تعلیم و تربیت انگیزه ها کاهش یافته و نیاز به ابزارهای تشویقی با حضور در نمایشگاه های بین المللی است. از این رو شناسایی ظرفیت های تولید و محصولات تعلیم و تربیت  و اقتدار داخلی مجموعه های داخلی با مشارکت در نمایشگاه های بین المللی افزایش می یابد.

ذوقن ادامه داد: برگزاری تورها و بازاریابی محصولات فرهنگی نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای تحقق اهداف گسترش فرهنگ ایرانی با صادرات محصولات فرهنگی در حال پیگیری است

کارشناس بخش صادرات محصولات فرهنگی تاکید کرد: با توجه به رویدادهای بین المللی مشارکت و حضور گروه های ایرانی در این نمایشگاه ها با صرف زمان پژوهشی در این زمینه، تبلیغات محصولات تولید صادرات محور را آغاز و برای این اقدامات برنامه ریزی می شود.

ذوقن گفت: حضور در پنل های مختلف رویدادهای بین المللی، زمینه به کارگیری و صدور محصولات فرهنگی ایرانی ارزیابی می شود و به عنوان نمونه حضور کنسرسیوم اسباب بازی ایران در یکی از نمایشگاه‌های روسیه از دیگر اقداماتی است که با توجه به ظرفیت صادرات محصولات فرهنگی قابل توجه است.

وی به تفاوت دیدگاه های تربیتی و آموزشی ایران با سایر کشورها، اشاره کرد و گفت: شاید در بخشی از موارد این نوع دیدگاه های فرهنگی و تربیتی مشابه برخی از سیاست های فرهنگی بعضی کشورها باشد اما بیشتر کشورها رو موضوع تربیت بیش از ایران اهمیت می دهند.

کارشناس بخش صادرات محصولات فرهنگی ادامه داد: آموزش فرهنگ محورو صادرات محصولات فرهنگی، فرصت خوبی برای انتقال فرهنگ ایرانی به سایر کشورها با حفظ ملاحظات است و قطعا از سکوی متفاوت تری مانند مشارکت با کشورها برای حضور در نمایشگاه های مختلف بین المللی این اتفاق مهم باید انجام بگیرد.

وی گفت: تحریم یکی از موانع اصلی در صادرات فرهنگ ایرانی است. شاید برخی شرکت های خارجی مانند چین با بی توجهی به تحریم ها علیه ایران، ابراز تمایل برای معامله با شرکت های ایرانی داشتند اما سایرکشورها در عرصه مبادلات تجاری محصولات فرهنگی و عقد قراردادها برای حضور در نمایشگاه های بین المللی با موانع تحریمی مواجه هستند و کمتر تمایل همکاری در خصوص دعوت ایران به نمایشگاه های بین المللی محصولات فرهنگی دارند..

ذوقن تاکید کرد: تنوع بخشی غرفه ها نیز از دیگر نکاتی است که می تواند برای فرهنگ سازی صادرات محصولات فرهنگی – ایرانی کمک کند.نرم افزارهای هوش مصنوعی و بسته های آموزشی، ابزارهای کمک آموزشی، ابزارهایی که ارتباط با ربات دارند و ابزارهای ربات گونه کد نویس، اسباب بازی های آموزشی،تجهیزات آموزشی و ورزشی، دستگاهای آموزشی،  موضوعاتی است که ایران با توجه به ظرفیت های علمی- تولیدی می تواند با تولیدات صادرات محور در این رویدادها حضور یابد.

هوش ایرانی در این بازارها نی تواند غوغا کند. اگر بتوانیم سکوی بین المللی داشته باشیم می توانیم حرف و ابزارهای زیادی جهت ارائه در این نمایشگاه های فرهنگی داشته باشیم.

کد شما در این بخش

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.