• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
4
دولت ها خلاقیتی در مدیریت بازار ارز ندارند

آدرس دهی اشتباه دولت به مردم

  • کد خبر : 1421
  • 27 فوریه 2023 - 11:12
آدرس دهی اشتباه دولت به مردم
تحلیلگراقتصادی معتقداست؛ مردم به دنبال آدرس های اشتباهی که از سوی دولت ها داده می شود، سرمایه های خود را به سمت بازارهای غیر مولد می برند و در نهایت باید تاوان سختی را به دلیل افزایش تورم بپردازند.

دلایل آشفتگی بازار ارز از دیدگاه امیررضا واعظی آشتیانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با گذر اقتصاد تشریح شد.

واعظی آشتیانی در همین رابطه می گوید: متأسفانه سیاست های ارزی تمام دولت ها از روی هم کپی شده و هیچ اتفاق جدیدی در مورد تنظیم، تثبیت و حتی بازار گردانی در بازار ارز دیده نمی شود و خلاقیتی در مدیریت بازار ارز ندارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دولت ها تا چه زمانی بدنبال آزمون و خطا در بازار تأثیر گذاری مانند ارز می باشند! تا چه زمانی باید شرایط پیچیده در بازار ارزی داشته باشیم!

او ادامه داد: اگر قرار است سرمایه گذاری در اقتصاد به عنوان ارکان اصلی اقتصادی باشد باید ثبات مالی در بازار به عنوان تضمین به سرمایه گذاران داخلی و خارجی نشان داده شود نه اینکه هر روز با تغییر مسیر قیمت دلار تکان های شدید در بازارهای مختلف و به ویژه صنعت کشور اتفاق بیفتد.

واعظی آشتیانی گفت: در سه ماه گذشته جهش قیمت بی سابقه ارز نشان از عدم موفقیت بانک مرکزی در تثبیت و حفظ سیستم مالی کشور نشان می دهد. هنوز هیچ تعریفی از بازارهای مالی مانند سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود ندارد از این رو هدر رفت سرمایه ها به سمت بازارهای سود ده غیر رسمی و شکننده بیشتر شده است.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید داشت: مردم اعتمادی به بازارهای رسمی مانند بازار سرمایه ندارند از این رو سرمایه های خود رابه سمت بازارهای ارز ، سکه و خودرو هدایت می کنند که این آسیب زیادی به بخش مولد کشور وارد می کند.

واعظی آشتیانی ادامه داد: امروز مردم سرمایه های خود را به سمت بازارهای ارز و خودرو می برند، بازاری که می دانند ثبات ندارد. آیا واقعاً مردم تشنه خرید خودرو و ارز هستند، خیر؛ این آدرس اشتباهی است که دولت ها به مردم می دهند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه سال ۱۳۹۲و ۱۳۹۳ خودروی خودرو سازان در پارکینگ ها خاک می خورد و هیچ تقاضایی در بازار این محصولات وجود نداشت، گفت: دولت در این بازه زمانی ناگزیر به پرداخت تسهیلات خودرویی به مردم شد چرا که مردم سرمایه های خود را در بازاری مطمئن مانند بورس سرمایه گذاری کرده بودند و هیچ نگرانی برای کاهش ارزش سرمایه خود نداشتند.

او ادامه داد:امروز وضعیت سرمایه گذاری متفاوت شده و به دلیل عدم اعتماد به بازارهای مولد و رسمی، مردم سرمایه های خود رابه بازارهایی می برند که در کمترین زمان بیشترین سود را به دست بگیرند اما به چه قیمیتی، موضوعی است که دولت هیچ گاه بدنبال سیاست های بازدارنده نبوده و نیست.

کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.