• امروز : یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 September - 2024
0

ادامه تضعیف؛ از دستمزد تا عیدی بازنشستگان کارگری

  • کد خبر : 1354
  • 27 فوریه 2023 - 11:30
ادامه تضعیف؛ از دستمزد تا عیدی بازنشستگان کارگری
حسن صادقی- رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری

جامعه امروز تحمل تبعیض ندارد و تا جایی که بتواند قصد دارد ازفاصله درآمدی دوری کند. بین دریافتی شکاف حمایت دولت از بازنشستگان تأمین اجتماعی در مقابل بازنشستگان دولتی هرسال با توجه به افزایش تعیین بودجه از منابع مالی، بیشترو بیشتر می شود.

عیدی جامعه کارگری و دولت یک بحث پُر چالش بوده و به جزء قشر کارگری، دولت امتیاز حق عائله مندی و عیدی بازنشستگان صندوق های بیمه ای را به قطارخود وصل کرده اما در کل برای تمام این ها یک نسخه واحد می پیچد که تنها کفه قسمت بازنشستگان دولتی سنگین تر می باشد.

خانواده دولت اکثراً در وزارت خانه ها، ارگان ها، سازمان ها، نهادهای وابسته به حاکمیت همزمان درمقطع بازنشستگی از همان مزایای شغلی خود بهره مند می شوند.

اما از سوی دیگر صندوق های بازنشستگی که در ظاهر وابستگی درآمد به دولت ندارند،اما مدیریت این صندوق ها را خود مردان دولت بر عهده دارند؛ یعنی دولت صورت مسئله را این گونه مطرح می کند که عیدی بازنشستگان دولتی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و به صورت نقدی به پرسنل بازنشسته خود پرداخت می کند.

اما بازنشستگان دولتی علاوه بر دریافت عیدی نقدی همان مزایای جانبی که شاغلین در شب عید دریافت می کنند مثل بُن، کالاهای اساسی و کارت های اعتباری غیر نقدی دریافت دارند.

جامعه فقط دریافت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عیدی بازنشستگان دولتی را می بیند و از نیمه پنهان دریافتی ها و مزایای این بازنشستگان بی خبرند چراکه در کل عیدی حدود ۸ میلیونی به بازنشستگان دولت پرداخت می شود.اما در مقابل، بازنشستگان سایر صندوق های غیردولتی نیستند کلاه می رود وبدون هیچ مزایا و عیدی مناسب همچنان درگیر امرار معاش خود و خانواده هستند.

هر سال تبعیض آشکاربین بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان دولتی اتفاق می افتد و تنها پاسخ دولت به چنین شکاف حمایتی این است که بازنشستگان دولتی خانواده دولت است و باید مورد حمایت قرار بگیرد اما پاسخی به این سوال که تکلیف سایر بازنشستگان در برابر موج های تورمی موجود در کشورچیست، را ندارد!

دولت مدعی است که صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی، صندوق مستقل است، خوب اگر چنین ادعایی دارد چرا اتوبوسی آدم وارد سازمان تأمین اجتماعی می کند و تمام برنامه ها و سیاست های این سازمان را در دست دارد. این در حالی است که اگر سازمان تامین اجتماعی تنها متعلق به جمعیت بیمه‌شدگان تحت پوشش آن است؛ چراکه یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می شود و دولت در هر حالتی مانند استخدام و سایر اقدامات در آن دخل و تصرف دارد.

متأسفانه بیمه شدگان تأمین اجتماعی همانطور که در زمان کار حقشان پایمال می شود در زمان بازنشستگی هم حق آن ها تضعیف شده و نشانه این تبعیض آشکار از سوی دولت تنها تحقیر بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی است در حالی که عیدی واقعی را بازنشستگان دولت و صندوق های وابسته به دولت دریافت می کنند.

کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.